Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «European art of the 15th – 20th Centuries»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Mars and Venus

Время создания
1530
Размер
18,9x24,4 cm
18.9x24.4 cm (cut down to plate mark)
Техника
laid paper, burin
2
Открыть в приложении
#3
Lucas van Leyden
Mars and Venus
#2
Dutch engraver and painter Lucas van Leyden was 14 years old, when he started creating his first serious works raising doubts about his date of birth among some researchers with his highly professional plates made in 1508.

As a child, Lucas was trained by his father, Huygh Jacobszoon, and later moved on to study under Cornelis Engelbrechtsz, a draftsman and painter. Lucas made his first engraving at the age of nine and sold his first painting at 12 for a dozen golden florins — the buyer paid one florin for each year of the artist’s life.

#9
For a long time, Van Leyden engraved mainly on copper using a burin and was a master of hatching. His engravings are filled with tactile sensations: using smooth, dashed, successive lines, he was able to convey the texture of fabric and wood. In terms of the variety of hatching techniques and chiaroscuro effects on copper plates, van Leyden surpassed one of the best engravers of his time — Albrecht Dürer. Dürer met van Leyden in Antwerp in 1521 and spoke warmly of him.
#4
Lucas van Leyden. Dance of Saint Mary Magdalene. Graphics, 1519, img via: commons.wikimedia.org
Later, Lucas focused on etching and woodcut creating bright, lively plates filled with movement and air. He effortlessly combined genre scenes with one another and with historical subjects, as exemplified by his 1519 engraving Dance of Magdalene.
#6
By 1530, during the later period of his creative work, the artist developed a keen interest in Italian mannerism, the movement whose followers disengaged themselves from direct, clear and balanced means of expression. It was characterized by bright colours, broken lines, twisted poses, elongated faces and figures, pronounced eroticism and overloaded compositions. However, Dutch mannerism largely remained a secondary one, as Romanist artists looked up to Raphael school followers. But van Leyden found his own way. Lucas retained his earlier style adding mannerist naked bodies of ancient heroes and gods to his engravings.
The engraving “Mars and Venus” was made by Lucas van Leyden in a horizontal format using a burin. According to the story, Venus, the goddess of love and beauty, calms down and disarms Mars, the god of war, she is being helped by Cupid who has put down his bow. Their actions show the struggle of the sensual with militancy and cruelty. The sword cuts the engraving in two — the characters have just started arguing, and who of them will prevail is unknown. The image is conveyed using lines of uniform depth and same length.

#7
Lucas van Leyden. The Milkmaid. Graphics, 1510. img via: commons.wikimedia.org
Before shifting his focus to mannerism, van Leyden was one of the first artists to have introduced pure genre engraving into Flemish graphics. His most famous early work is “The Milkmaid” created in 1510. The engraving features a purely everyday scene full of small details and features including holes in the shepherd’s pants.
#8
The Chess Players, img via: commons.wikimedia.org
Aside from graphic works, van Leyden created genre paintings, but they were not as popular. His painting entitled The Chess Players shows the only extant position in courier chess. Such chess sets had a different board size (8×12), a king could be checkmated in the game, and the strongest chessman was courier (today’s bishop).
#10
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Mars and Venus

Время создания
1530
Размер
18,9x24,4 cm
18.9x24.4 cm (cut down to plate mark)
Техника
laid paper, burin
2
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%