Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «Theater Legends»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Poster for the play “Gismonda”

Время создания
1894
Место создания
Paris
Размер
218x75 cm
Техника
paper, color printing
Коллекция
Выставка
14
Открыть в приложении
#2
The Museum of Theater and Music houses a poster for the play “Gismonda.” The poster depicts Sarah Bernhardt — an outstanding French actress who studied acting in the tragedy class of the Paris Conservatory and was named “the Divine Sarah” by her admirers. In 1862, she made her debut in the tragedy “Iphigénie” by Jean Racine staged at the Comédie Française. Throughout her career, the actress performed at various theaters playing young characters from classical and modern drama. The contemporary French playwrights wrote their plays with her acting in mind.

Sarah Bernhardt was especially known for her roles in the plays by Alexandre Dumas père, and the role of Marguerite Gautier in “The Lady with the Camellias” was considered her best one. In 1893, Sarah Bernhardt acquired the Théâtre de la Renaissance, and in 1898 she signed a lease for the Théâtre des Nations in the old part of Paris, at Place du Châtelet on the bank of the river Seine. The latter was renamed the Théâtre Sarah Bernhardt.

It was in that theater that Sarah Bernhardt played her first male roles — Hamlet from the eponymous tragedy by William Shakespeare and the Duc de Reichstadt from the play “L’Aiglon” by Edmond Rostand. That theater was also remarkable for Bernhardt’s performance as Racine’s Phédre at the age of 75 after her leg amputation. During the play, she was sitting in an armchair wearing a long dress.

The poster for the play “Gismonda” marked the beginning of the collaboration between the actress and the French painter Alphonse Mucha. He was the main stage designer of the Théâtre de la Renaissance for six years designing costumes and stage sets. He created a whole series of playbills and portraits of Sarah Bernhardt’s portraits for the plays “The Lady with the Camellias”, “Medea”, “La Samaritaine”, “La Tosca”, and “Hamlet.”

The experience of working for Sarah Bernhardt shaped Alphonse Mucha’s unique style. Extremely fine draftsmanship, ornate rainbow-shaped arches, and swirling floral images became constant features of the painter’s works.

Alphonse Mucha was an unknown artist when he created the poster for the play “Gismonda”, but he still managed to make quite an impression on Sarah Bernhardt. The painter changed the format of playbills so that he would be able to depict life-size characters. The vertical design made the actress look like a statue that came to life, and the entire composition seemed splendorous.

The center of the elongated panel is occupied by an image of an enigmatic woman with a captivating smile. She holds a palm branch, and her figure is circled by intricate floral and leafy ornaments, symbolic drawings, and entwining arabesques.
#8
Sarah Bernhardt in “The Lady with the Camellias”
#9
Sarah Bernhardt as Hamlet. 1899
#10
Sarah Bernhardt as Theodora in the eponymous play by Victorien Sardou. 1893
#7
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Poster for the play “Gismonda”

Время создания
1894
Место создания
Paris
Размер
218x75 cm
Техника
paper, color printing
Коллекция
Выставка
14
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%