Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

To see AR mode in action:

1. Install ARTEFACT app for iOS or Android;

2. Find the exhibition «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the exhibit;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Bormes. The South of France

Creation period
1927
Place of сreation
France
Dimensions
33,2x46,5 cm
Technique
cardboard, graphite pencil, watercolor
4
Open in app
#2
Ivan Yakovlevich Bilibin was one of the greatest masters of the national romantic trend in the Russian version of Art Nouveau, a painter, graphic and theater artist. He painted pictures and colorful illustrations of Russian fairy tales and epics. He based his works on reimagining the motifs from Russian folk and medieval art.

The watercolor “Bormes. The South of France” was painted by Ivan Bilibin when he was in exile.

Ivan Bilibin and his wife Alexandra Shchekatikhina-Pototskaya found themselves in the town of La Favière in the south of France, in the summer of 1927. With the money earned over five years in Cairo, where Bilibin had emigrated during the first emigration wave, the couple bought a plot of land where he ”…built a two-room summer cottage on the very pass to Le Lavandou commune.”

From Apollinaria Alekseevna Shvetsova’s letter, November 11, 1931:
#7
… Autumn. It is quiet. The days are good, warm, juicy and it smells strongly of fresh pine needles and the forest. A lot of mushrooms, we go for red pine mushrooms. We read in the evenings. That is our atmosphere. The beach is deserted, everything is resting from the cheerful summer guests, when lectures on literature and sciences, performances, dances for young people, and boat trips to the islands were constantly arranged. Favière looks like a resort in summer. But a month ago, the youth scattered, the summer residents also left, only the ones who stay in winter remained — us, the Bogdanovs, the Goldes and the Cossack Mosolov. The rest of the houses are empty. Of the new ones, Bilibin is still building a house for himself.
#8
From one side of the cottage, one could see Le Lavandou commune with its lilac mountains and blue sky, on the other — the green valley of La Favière with dark pines on a magnificent white sandy beach by the blue sea. From the house there was a path into the dark forest, depicted several times in Bilibin’s works. There the artist worked a lot and with pleasure. Many quiet, sunny landscapes of Provence were painted there.

In the presented watercolor, the artist paid special attention to the chiaroscuro effect. Bilibin studied the contrast between light and shadow in the bright sun of Provence: the brighter the light, the thicker the shadow. The border between light and shadow is sharp. It would seem that the same objects — the two trees — look completely different in color and feel in the light and in the shade. The town of Bormes shines on the mountainside, fully illuminated by the sun.

At the very beginning of the 1920s, “Russian Paris” first heard that in the vicinity of Toulon there was a wonderful town of Bormes-les-Mimosas with La Favière beach — a real petite Crimée, “little Crimea”. By the end of the 1920s — early 1930s, an entire “cité russe” (“Russian city”) appeared on this beach, which became one of the legends of the first emigration wave.
#6
Посмотреть в Госкаталоге
read morehide
00:00
00:00
1x

Bormes. The South of France

Creation period
1927
Place of сreation
France
Dimensions
33,2x46,5 cm
Technique
cardboard, graphite pencil, watercolor
4
Point your smartphone camera to open in the app
Share
VkontakteOdnoklassnikiTelegram
Share on my website
Copy linkCopied
Copy
Open in app

Ivan BilibinCollection

The Tale of Tsar Saltan
The Tale of Tsar Saltan
Ivangorod Museum
Сосны на берегу моря
Сосны на берегу моря
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Stage design for “The Romance of a Mummy”
Ivangorod Museum
Эскиз костюма половчанина
Эскиз костюма половчанина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к пьесе
Эскиз декорации к пьесе
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к пьесе «Власть тьмы»
Эскиз декорации к пьесе «Власть тьмы»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма к пьесе Скриба «Стакан воды»
Эскиз костюма к пьесе Скриба «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Эскиз декорации к опере Н.А. Римского-Корсакова
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Царь Дадон и звездочет
Царь Дадон и звездочет
National Pushkin Museum
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Эскиз декоративное панно «Персидский мотив»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма польского пана
Эскиз костюма польского пана
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Marksman’s Wife Before the Tsar
The Marksman’s Wife Before the Tsar
Ivangorod Museum
Эскиз костюма половчанки
Эскиз костюма половчанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Portrait of Lyudmila Chirikova
Portrait of Lyudmila Chirikova
Ivangorod Museum
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Siege Diary
Siege Diary
Ivangorod Museum
Шарж на поэта Рославлева
Шарж на поэта Рославлева
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Portrait of Dunya
Portrait of Dunya
Ivangorod Museum
Компьенский лес
Компьенский лес
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
To see AR mode in action:
  1. Install ARTEFACT app for 
  2. iOS or Android;
  3. Find and download the «Paintings in Details» exhibition
  4. Push the «Augmented reality» button and point your phone's camera at the painting;
  5. Watch what happens on your phone screen whilst you flip through the pictures.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
We use Cookies
Cookies on the Artefact Website. We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies on the Artefact website. However, if you would like to, you can change your cookie settings at any time.
Подробнее об использованииСкрыть
Content is available only in Russian

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%